چرا سازمان چریک‌های فدائی خلق در رفراندوم شرکت نکرد

رفراندوم؛ توهین به خلق های ایران!

با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357، سازمان چریک‌­های فدائی ­خلق ­که بعد از انقلاب در رسیدن به قدرت خود را ناکام می­دید، در تلاش برآمد تا از اندک فرصت به­ وجود آمده از سقوط سلطنت پهلوی تا استقرار جمهوری اسلامی استفاده­ کند و بتواند قدرت را در دست بگیرد.
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳

پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357، سازمان چریک‌­های فدائی ­خلق ­ایران که مولود پیوند دوگروه مارکسیستی جزنی-ظریفی و احمدزاده-پویان- مفتاحی در فروردین ­ماه سال 1350 بود و بعد از انقلاب در رسیدن به قدرت خود را ناکام می‌­دید، در تلاش برآمد تا از اندک فرصت به­ وجود آمده از سقوط سلطنت پهلوی تا استقرار جمهوری اسلامی استفاده­ کند و بتواند قدرت را دردست بگیرد.

بنابراین تنها مسیر رسیدن به­ این خواسته را رودررویی با نظام و ایجاد پایگاه در برخی شهرهای مرزی دانست. یکی ازاین شهرها که در طول سالیان متمادی مورد ظلم و ستم واقع­ شده بود، منطقۀ  ترکمن‌­صحرا و گنبد بود، بنابراین سازمان از انباشت نارضایتی مردم این منطقه در دوران قاجار و پهلوی استفاده ­کرده و شروع به تشنج­‌آفرینی کرد.

نقی­ حمیدیان فعال سیاسی و عضو حاضر از سازمان در گنبد می­گوید:" در روزهای آغارین سال 58 در همه ­جای ایران موضوع رفراندوم جمهوری ­اسلامی و اختلاف­ نظرات جدی پیرامون آن جریان وجود­داشت. روحانیون حاکم با دقت و با حساسیت خاصی به تداراک یکی از مهم­ترین آرزوهای خود یعنی ایجاد حکومت ­اسلامی مشغول­ بودند. سازمان ­ما موضعی انتقادی و مخالف با مقاصد روحانیون داشت و آن را تحریم­ کرد، و به منظور ابراز مخالفت خود با رفراندوم در منطقۀ ترکمن-صحرا و گنبد با حمایت سازمان میتینگ ضد رفراندوم برگزار شد، میتیتگی که در کنار سایر عوامل منجر به وقوع جنگ اول در گنبد شد".[1]

سازمان چریک­‌های فدائی­ خلق بدون توجه به حمایت مردمی از امام خمینی و جایگاه ایشان در میان اقشار مختلف و نفوذ کلام سیاسی-مذهبی امام خمینی موضوعی که خود بعدها به آن اقرار کردند[2]، سعی در سنگ‌­اندازی و ایجاد مانع بر سر راه برگزاری رفراندوم در برخی شهرها از جمله گنبد و کردستان کردند و برای ناکامی دولت ­موقت در برگزاری رفراندوم این موضوع را به صورت روزانه در نشریۀ "کار"  نشریۀ معروف سازمان دنبال کرده و سعی در جذب و جلب افکار عمومی کردند.

نشریه کار در مقاله پنج­شنبه 9 فروردین 1358 خود نوشت:

"چرا  در رفراندوم شرکت نمی­کنیم؟

سازمان چریک­های فدائی­ خلق ­ایران لازم می­داند نظر صریح خود را پیرامون رفراندوم پیشنهادی دولت­ موقت به اطلاع هم‌میهنان برساند. اعتقاد داریم که بررسی همه­‌جانبه مسئله رفراندوم و نشان­ دادن نقاط ضعف آن وظیفه هر نیروی انقلابی است. ما هرگونه دنباله‌­روی از جریانات و حوادث روزمره را بدون آنکه بر یک بررسی انتقادی و تحلیلی استوار باشد محکوم می­کنیم و آن را برخورد غیر مسئولانه و غیر مردمی می­دانیم.

ما طرفدار آن شکل و محتوی جمهوری هستیم که هر چند بیشتر مدافع منافع خلق­های تحت ­ستم ایران باشد، نه هیچ چیز دیگری. در اینجا بحث بر سر نام جمهوری نیست. چه بسا جمهوری‌­هائی که نام­های فریبنده‌ای بر خود گذاشته‌­اند اما اساس ضدخلقی دارند. اساس هر جمهوری " قانون اساسی" آن است نه نام آن. اگر قانون ­اساسی جمهوری اسلامی، مدافع حقوق خلق­های ایران و پاسدار استقلال و آزادی مردم میهن ما باشد، چه کسی می­تواند با آن مخالف باشد؟ اما آیا بدون تدوین قانون اساسی و روشن­ شدن محتوی کامل جمهوری می­توان درباره آن قضاوت ­کرد؟  

رفراندوم؛ توهین به خلق های ایران!

به اعتقاد ما قبل از هر چیز باید نمایندگان واقعی و راستین مردم برای تشکیل مجلس موسسان انتخاب شوند. این مجلس موسسان است که صلاحیت تدوین قانون اساسی و انتخاب یک یا چند نوع جمهوری را دارد و باید آن­ را به نظرخواهی( رفراندوم) مردم بگذارند. در غیر این­ صورت طراحان و مجریان رفراندوم عملاً مانع شرکت بسیاری از نیروها خواهند شد که می­خواهند و حق دارند بدانند به چه رای می­دهند.

به­ علاوه پیش از انجام هرگونه انتخابات باید حداقل شرایط و اوضاع و احوال مناسب برای برگزاری انتخابات فراهم باشد. بدون وجود شرایط دموکراتیک همه نیروهای انقلابی و سازمان­‌های رزمنده نمی­‌توانند آزادانه نظرات و عقاید خود را برای مردم توضیح­ دهند. هنگامی که مرتجعین و بازماندگان رژیم سابق خودسرانه به تفتیش عقاید مشغولند و با تهدید و ارعاب توهین و تعرض، جرح و حتی قتل انقلابیون را در معرض شدیدترین فشارها قرار داده­اند. زمانی که از همه وسایل ارتباط جمعی  از جمله رادیو تلویزیون و مطبوعات خواسته می­شود تا هرچه بشتر علیه برخی از جریان­های سیاسی تبلیغات سوء و یکجانبه به راه اندازند و اهداف آن‌ها را در نظر مردم مخدوش سازند.

در شرایطی  که رسماً گفته‌­اند از 24 ساعت وقت رادیو تلویزیون فقط چهار دقیقه آن هم با اعمال سانسور در اختیار نیروهای سیاسی دیگر قرار می­گیرد، در شرایطی که حتی میان شهدای خلق نیز تبعیض قائل می­شوند و مجلس­ یادبود رزمندگان به خون خفته که در راه مردم و میهن جان خود را فدا کرده­ اند با تحریک عوامل ضد انقلاب به هم ریخته می ­شوند. وقتی که هر روز خبر جدیدی از حملۀ عناصر مرتجع و ناآگاه به دفاتر سازمان­های پیشرو انقلابی انتشار می­یابد، شرایط دموکراتیک برای نظرخواهی از مردم فراهم نیست.

هنگامی که دولت موقت نتواند ابتدائی‌­ترین وظیفه خود را که جلوگیری از مداخله سرکوبگرانه جریان­های غیرسیاسی و استبدادطلبانه ضد آزادی است انجام دهد، نمی­ توانند رفراندوم را در شرایط آزاد و دموکراتیک برگزار کند. از این گذشته مردم می‌خواهند بدانند محتوی جمهوری اسلامی چیست؟ وضع آنان نسبت به گذشته چه تفاوت ­هایی خواهد کرد؟ وضع کارگران چه خواهد شد؟ آیا حقوق دموکراتیک و آزادی سیاسی مردم تضمین خواهد شد؟  آیا امپریالیزم را از ایران اخراج خواهند کرد یا همچون امروز انقلاب در نیمۀ راه رها و راه برای نفوذ سلطه مجدد امپریالیزم باز خواهد ماند؟ به راستی که هیچ­­کس از محتوی و مضمون جمهوری اسلامی اطلاع ندارد؟ گذشته از این­ها نحوه برگزاری رفراندوم و طرح این سوال که با جمهوری اسلامی موافقید یا خیر و اگر موافق نیستید طرفدار سلطنت شناخته خواهید شد توهین به انقلاب خلق است.

خلق ­های قهرمان ما رژیم سلطنتی  و همه  طرفداران مزدور آن را در نبردی خونین شکست داده­‌اند. سلطنت‌­طلبان دشمنان خلقند و به هیچ ­وجه حقی در تعیین سرنوشت خلق­ های ایران ندارند. مردم در جریان قیام خونین خود متحداً انزجار و تنفر خود  را از رژیم پوسیده سلطنتی اثبات­ کردند. در این راه تمام خلق به پا خواستند و با تکیه بر قهر انقلابی و با تمام خشم، رژیم کثیف شاهنشاهی را برای همیشه به گور سپردند. مردم  با خون خود نه تنها رای مخالف خود بلکه ننگ و نفرین ابدی خویش را نسبت به رژیم شاهنشاهی ابراز داشته‌اند.

قیام خونین 37 میلیون خلق­ های متحد ایران قاطع­‌ترین و وسیع­‌ترین سند نفی است که بتواند از منافع همه خلق­ های ایران دفاع ­کند، این توهین به مردم است که به آن‌ها گفته شود اگر با جمهوری اسلامی موافق نیستید سلطنت‌­طلب هستید. این دیکتاتوری محض است که انقلابیون را که در راه سرنگونی رژیم منفور پادشاهی از جان خود گذشته‌اند، بخاطر آن که خواهان نوع دیگری از جمهوری هستند، در کنار مزدوران رژیم منفور سلطنتی گذاشته ­شوند.

رفراندوم؛ توهین به خلق های ایران!

بنابراین از آنجا که معتقدیم باید عالماً و عامداً و با آگاهی کافی به جمهوری مورد نظر خود رای مثبت دهیم، و این تنها پس از تشکیل مجلس موسسان  و تدوین قانون اساسی میسر است. از آنجا که معتقدیم هر نوع نظر­خواهی از مردم باید در شرایط کاملاً آزاد و دموکراتیک صورت گیرد، و فعلاً دولت قادر به تضمین آزادی­های سیاسی برای همه نیروها نیست و گامی هم در این جهت برنمی ­دارد از آنجائی که معتقدیم طرح سئوال رفراندوم به صورت آیا جمهوری اسلامی را قبول ­دارید یا نه یک­جانبه و مستبدانه­ است. باید بر خلاف فرصت­ طلبان و دو رویان، صادقانه و صراحتاً به مردم میهنمان بگوئیم در این شرایط در رفراندوم پیشنهادی دولت شرکت نمی­کنیم."

این در حالی­ هست که با نگاه به مقالۀ درج شده در نشریه کار به منظور نفی و رد رفراندوم، سازمان چریک­های فدائی­ خلق ­ایران به صورت پی در پی از واژۀ خلق­های ایران به جای خلق ایران استفاده کرده است که خود مقدمۀ شروع بحران‌آفرینی توسط این سازمان برای رسیدن به هدف نهائی خود یعنی جدایی بخش­هایی از ایران که دارای قومیت­های متفاوت است می­ باشد که ذیل این نظریه بتوانند حکومت در آن نواحی را به ­دست­ گیرند.

نقی حمیدیان که اکنون فعالیت­‌های تشکیلاتی خود را کنار گذاشته و به قول خودش شبحی که روح و جانش را تسخیر کرده­ بود را از روح و جانش بیرون­ کرده، [3] به تندروی­های سازمان اذعان ­کرده است.

 ادامه دارد...

 منابع:

[1] . حمیدیان، نقی ( 2010 )  سفر با بال­های آرزو، استکهلم، نشر: مجازی ، صص282

[2] . حمیدیان، همان ، ص 430

[3] .برنامه به عبارت دیگر: گفتگو با نقی­ حمیدیان- آرشیو برنامه به عبارت دیگر. BBC Persian 

این خبر را به اشتراک بگذارید:
ارسال نظرات