مرکز اسناد انقلاب اسلامی

بررسی یک ادعا
با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی ملی‌گراها همواره سعی داشتند با کم‌رنگ نشان دادن نقش امام خمینی در مبازرات فضا را به نفع خود تغییر دهند. بازرگان حركت امام خمینی و روحانیت را «الحاق و اجابتی به دعوت پی‌گیر ملّیون» معرفی نموده و ناباورانه مدعی رهبری اکثریت مردم و انزوای امام خمینی بود. در پائیز 1357 و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، ملیون طی نشستی در دانشگاه تهران، به این اجماع می‌رسند که: «خمینی دیگر برداشتی از اوضاع ایران ندارد» بنابراین اینان انحراف مسیر انقلاب اسلامی از راه تاثیرگذاری بر امام خمینی را دستور کار خود قرار دادند. آنان ضمن تمایل به غرب به امریکا اطمینان می‌دهند که «جنبش اسلامی ‌بطور اساسی متمایل به غرب است».
دکتر مرتضی میردار
نماز جمعه یکی از صدها حکم اسلامی است که با پیروزی انقلاب اسلامی احیا شد. در دهه 60 نماز جمعه‌ها به عنوان مهم‌ترین مراکز سیاسی و عبادی محسوب می‌شدند و از همین رو ائمه جمعه نقش سرنوشت‌سازی را در تحلیل و تبیین حوادث سیاسی و اجتماعی ایفا می‌کردند. این سبقه درخشان تاریخی امروزه می‌تواند اثر مطلوبی در شکل‌گیری و تداوم نمازهای جمعه در نقاط مختلف کشور گذارده و همچنین تجربه عملی خوبی را پیش روی امامان جمعه در هر شهر و استانی قرار دهد چه اینکه در این مسیر شخصیت‌های گرانقدری وجود داشته و دارند که اسوه حسنه‌ای برای ائمه جمعه محسوب می‌شوند.
ميرمحمد حسين رسام تحليلگر ارشد سفارت انگليس در تهران می‌گوید: «در مدتي که براي سفارت انگليس کار مي‌کردم، به اين نتيجه رسيدم که دولت انگليس در صدد بود تا به مرتبطان خود القا کند که اين انتخابات نقطه‌ عطفي براي افرادي که با نظام زاويه دارند به‌شمار مي‌رود و آنها با اقدامات مؤثر در اين دوره از انتخابات کشور را دچار تغيير در ساختار يا تغيير در رفتار مي‌کنند و به آنها اين اميد را مي‌دهند که در صورت بروز مشکل از حمايت اروپايي‌ها و اتحاديه‌ اروپا برخوردار خواهند بود».
بازخوانی
مدت اندکی بعد از حمله رژیم بعث عراق به کشور، شهرهای همجوار مرزی در معرض موشک‌باران دشمن قرار گرفت. در چنین شرایطی و به دلیل برد کوتاه خمپاره‌ها و موشک‌های سپاه پاسدارن، «حسن طهرانی مقدم»، با تیمی، برای گذراندن آموزش نظامی عازم كشور سوریه شدند تا بتوانند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، اولین یگان موشكی ایران را راه‌اندازی كنند. در غیاب افسران جوان موشكی، با درایت امیرعلی حاج‌زاده «تیپ موشكی حدید» راه‌اندازی شد تا وقتی حسن طهرانی مقدم و تیمش به ایران بازمی‌گردند، ساز و كار و بسترهای لازم برای آغاز فعالیت اولین تیم موشكی‌ سپاه فراهم باشد.
در تاریخ معاصر شهادت شخصیت‌های شناخته‌شده و گاه گمنامی ثبت شده که اثرگذاری و جریان‌سازی بی‌بدیلی داشته‌اند. شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی از جمله این نمونه‌هاست که طوفان انقلاب را سهمگین‌تر کرد. طی سال‌های بعد شهادت شهید بهشتی و یارانش همین اثر را در دهه 60 برجای گذاشت به طوری که رسانه‌های جهان، آن را سرآغاز تحولی عظیم در تاریخ ایران محسوب کردند.طی سال‌های اخیر نیز، شهادت محسن حججی، از مدافعان حریم آل‌الله و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، به طور عمیق، در ایران، منطقه و جهان جریان‌ساز شد.هرچند بنا به اعتقادات اسلامی خون شهید اثرگذاری خود را در عالم خواهد داشت، اما این شهادت‌های چهارگانه فصل جدیدی در تحولات سیاسی اجتماعی زمانه خود گشود که هر کدام از آن‌ها منجر به بلوغ و بالندگی بیش از پیش جامعه شد.
بازخوانی شهادت سه سپهبد نیروهای مسلح ج.ا.ا
با گذشت چهل سال از عمر نظام اسلامی، بیش از هفده هزار نفر در ایران توسط دشمنان قسم خورده این مرز و بوم ترور شده‌اند که در میان آن، نام سه تن از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح دیده می‌شود. اما تاریخ نشان داده که دشمنان هرگز نتوانستند اهداف مورد نظرشان از این ترورها را دنبال کنند چرا که بعد از شهادت این سه سپهبد، جامعه دچار تحول انقلابی و اساسی شده و منسجم‌تر گردید. به عبارتی، خون این شهدا، همانند خون سایر شهدای اسلام و انقلاب اسلامی به ثمر نشسته و قوام ریشه‌های درخت پربار جمهوری اسلامی ایران را مستحکم‌تر نموده است.
بازنشر
به شهادت تاریخ، دولت امریکا نقش بارزی در مدیریت تروریسم در جهان دارد به طوری که امروز نقش این دولت در عملیات تروریستی در ایران کاملا عیان شده است. نقش امریکا در عملیات تروریستی گروهک فرقان، حمایت این دولت از عملیات‌ تروریستی سازمان منافقین و ردپای سازمان سیا در ترور شهدای هسته‌ای نمونه‌هایی از این دست در تاریخ ایران است. امریکا در سلسله عملیات‌های تروریستی خود در 13 دی ماه 1398 با شهادت سردار قاسم سلیمانی جنایتی دیگر در تاریخ رقم زد.
قاسم تبریزی
آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی در شمار شاگردان و یاران خاص حضرت امام خمینی(ره) بود که تحصیلات خود را در تهران آغاز کرد، در قم و مشهد ادامه داد، سپس به نجف اشرف رفت و پس از سه سال به زادگاهش بازگشت و به تدریس سطوح عالی فقه، اصول، اخلاق، معارف اسلامی پرداخت. ایشان یکی از شخصیت‌هایی بودند که «خط امام» را در تقابل با جریان‌های انحرافی اخباریگری، قشریگری، تحجرگرایی و ... با منطق قرآن و سیره و سنن اهل بیت(ع) ارائه می‌دادند. وقتی در جلسات خصوصی از «استاد الهی» و «استاد محبوب» خود سخن می‌گفت، خود به وجد می‌آمد. شاید در ظاهر ایشان کمتر نام می‌بردند، اما در معنا بعنوان مبشر، مبلغ، مدافع مبانی امام بودند.
اقدام امام در نگارش نامه به گورباچف یکی از فرازهای مهم و ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی است. این اقدام یك دعوت به دین در چارچوب سنت اسلامی و با استفاده از ابزارهای سنتی اعزام نمایندگان و به روش مکاتبه‌ای مستقیم و خطابه‌ای به طرف دعوت‌شونده است.این نامه در شرایطی ارسال شد که دو سال بعد شوروی فروپاشید و مجادلاتی جدی در عرصه اندیشه‌ای جهان بر مدار مفاهیم «پایان تاریخ» و «برخورد تمد‌ن‌ها» در گرفت. در این نامه چهار مفهوم به هم خوردن معادلات جهان؛ ضرورت باور به خدا در شکل‌دهی به نظامات جدید؛ دعوت به دین اسلام؛ و احترام به روابط دو کشوربود.در این مقاله تلاش ­شده است ماهیت ­الگوی تصمیم‌­گیری سیاست ­خارجی امام­ خمینی به عنوان فقیه سیاستمدار بر مبنای قاعده فقهی «دعوت» مورد بررسی قرار گیرد.
ساخت سیاسی نظام جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که برخلاف تصور دولت‌های بیگانه امکان انقلاب رنگی در کشور را قریب به محال می‌کند. از جمله مواردی که مانع انقلاب رنگی در کشور می‌شود می‌توان به؛ فقدان زمینه‌ها و عوامل انقلاب رنگی، عدم حمایت این طرح از سوی اقشار مختلف جامعه، عدم توانی گروهک‌ها در بسیج عمومی مردم، قدرت نظام جمهوری اسلامی، حضور نهادها و نیروهای امنیتی، نظامی، ناتوانی نیروهای خارجی برای نفوذ مستقیم و ... اشاره کرد.