مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتشار برای نخستین‌بار
کی از مهم‌ترین یگان‌های ارتش، نیروی دریایی بود که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی با نهضت مردم ایران به رهبری امام خمینی اعلام همبستگی کرد.افسران نیروی دریایی با صدور «بیانیه مبارزین و مجاهدین نیروی دریایی» به امواج خروشان ملت پیوستند. در بخشی از این بیانیه آمده است:ما با اعلام همبستگی کامل خود از این جنبش عظیم آماده هرگونه فدا کاری در راه این کشور و مردمان این مرز و بوم و اسلام بوده و منتظر دستور آیات عظام در حالتی آماده به سر می‌بریم تا در لحظه مناسب و بنا به دستور رهبران مذهبی که چیزی جز صلاح اسلام ومسلمانان و بالاخره توده مردم در سر ندارند وظیفه دینی و ملی و سربازی خود را نسبت به این آب و خاک و اسلام انجام دهیم و در راه جامه عمل پوشاندن [به] این هدف مقدس، گواه ما خون ما خواهد بود.
انتشار برای نخستین‌بار
آیا رژیم خودباخته می‌پندارد با دیداری از یک مقام مذهبی فجایع بیشماری را که مردم هر روز به چشم خود می‌بینند می‌توان مصالحه کرد؟ و سیل خونی را که چهره مملکت را رنگین ساخته با آن شستشو داد؟ آیا واقعاً این‌ها تصور می‌کنند ملت اینقدر بی‌تمیزند[فاقد قوه تشخیص] که با یک زیارت نجف به گلوله بستن صحن و حرم حضرت رضا علیه‌السلام و کشتن جوان‌های مردم در کنار مرقد مطهر آن حضرت را نادیده می‌گیرند؟ آیا هنوز جامعه ایران را نشناخته‌اند و باورشان آمده که می‌توانند یک صحنه‌سازی و نمایش را مجوز کشتارهای دسته‌جمعی و جنایت‌های رنگارنگ قرار دهند؟ باید بدانند که با این تکانی که حضرت آیت‌الله العظمی خمینی به مغزهای جامعه داد مردم چنان بیدار شده‌اند که هزار برابر این خیمه‌شب‌بازی‌ها هم نمی‌تواند آن‌ها را از راه خود بازگرداند و خردهای بیدار شده را دوباره به خواب سنگین فرو برد.
در سال 1358، تصویری از یک بانوی مبارز در مقابل سفارت آمریکا در تهران خبرساز شد.
سید احمد خاتمی در آذر ماه 1357 در حالی‌که یک طلبه‌ی 18 ساله بود، در مسجد جامع سمنان طی یک نطق آتشین، ضمن حمایت علنی از امام خمینی، به شدت به رژیم شاه حمله کرد. در بخشی از سخنرانی حجت‌الاسلام خاتمی در گزارش شهربانی آمده: «مرجع تقلید ما حضرت آیت‌الله العظمی الامام خمینی هستند و ایشان فرموده‌اند که ملت بایستی قیام کند و به قیام خود تا زمانی که رژیم را سرنگون کند ادامه دهد. امام خمینی در اعلامیه‌های خود حکومت نظامی را محکوم کرده‌اند...»
به روایت اسناد
طیب حاج رضائی و حاج اسماعیل رضائی که به اتهام فعالیت در قیام 15 خرداد توسط ساواک دستگیر شده بودند در 11 آبان 1342 تیرباران و به درجه شهادت نائل آمدند. آیت‌‎الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی یکی از کسانی بود که در تبریز به این شهادت واکنش نشان داد. بعد از اقامه نماز در مسجد شعبان نطقی درباره این دو شهید ایراد کرد. در این رابطه در بخشی از گزارش ساواک به نقل از آیت‌الله قاضی: «... کافرین دو نفر جوان رشید مسلمان چطور تیرباران کردند آنها در راه دین شربت شهادت نوشیدند در موقع تیرباران خنده از لبشان دور نمی‌شد و می‌گفتند ما در راه دین کشته می‌شویم و علاوه ... من و تمام روحانیون تبریز بروح دو نفر مذکور درود می‌فرستیم و به خانواده آنها تسلیت می‌گوئیم.»
به روایت مطبوعات
بعد از جنایت منافقین در سال 60، حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی با اشاره به نقش فرانسه در این جنایت گفت: ما از فرانسه به این آسانی نخواهیم گذشت و اگر ما هم بگذریم مردم ما و این محرومانی که جسدهای قطعه قطعه شده بچه‌هایشان را از بیمارستان تحویل گرفته‌اند و به گورستان برده‌اند نمی‌گذرند...
سند
ساواک در گزارشی درباره آیت‌الله خاتمی نوشت: طبق اطلاع در تاریخ 45/1/10 نامبرده بالا در مراسم استقبال از کلام‌الله مجید اهدائی شاهنشاه آریامهر شرکت نکرده و در این مورد وسیله ساواک اصفهان احضار گردیده است.
به روایت اسناد
در بخشی از گزارش‌ ساواک در اردیبهشت 1352 همزمان با سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) درباره جلسه هیئت انصارالحسین آمده است: « ... در زمان امام حسن عسگری چه فعالیت‌های زیرزمینی بوده و چگونه شیعیان با حکام مبرازه می‌کردند و از داخل زندان نامه بیرون می‌دادند و جواب از بیرون می‌گرفتند و برای اینکه تشکیلات آن‌ها لو نرود جانفشانی می‌کردند و برنامه‌های آن‌ها بقدری آگاهانه و زیرزمینی بود که حکام را به زانو در می‌آودند. وی در خاتمه بیان داشت زندان‌ها برای انقلابیون واقعی ساخته شده بود نه برای آن‌هایی که اسیر شهوت و مال و کنیز و زن و بچه‌اند....»
در گزارشی از ساواک در سال 1356 درباره دیدار آیت‌الله مهدوی کنی با آیت‌الله خامنه‌ای پس از آزادی از زندان آمده است: « شیخ مهدوی‌کنی از روحانیون تهران که مدتی در زندان بود پس از آزادی از زندان به مشهد مسافرت و با سید علی خامنه‌ای تماس گرفته است. شیخ عباس واعظ طبسی، عبدالکریم هاشمی‌نژاد، محمدرضا محامی، هادی خامنه‌ای و چند نفر دیگر از شیخ مهدوی‌کنی در منزل خامنه‌ای دیدن کرده و در مورد علل گرایش و انحرافات جوانان مسلمان به مکتب مارکسیستی بحث و گفتگو می‌نمایند و به این نتیجه می‌رسند که بایستی مذهب را در بین جوانان رواج داد تا از مارکسیست دوری نمایند.»
به روایت اسناد
دستجات مذکور هرکدام بنحوی و تحت تاثیر شرایطی عدم تمایل و احیاناً مخالفت خود را با برگزاری جشن‌ها ابراز می‌دارند این دسته از مخالفین که از نظر تعداد قابل توجه بوده و در واقع در جمع مذکور اکثریت را واجد می‌باشند بنای مخالفت‌شان بیشتر ناشی از سختی معیشت است! و ضمن اینکه دلیل موجهی برای عدم شرکت در انجام تعهدات ناسیونالیستی و وظایف میهنی ارائه نمی‌دهند اصولاً رسالتی را که در این زمینه بر عهده دارند به درستی لمس نمی‌کنند. و مضافاً در شرایطی که افزایش بی‌تناسب قیمت‌ها، وصول جرائم سنگین تخلفات رانندگی، اخذ عوارض نوسازی با جرائم متعلقه و ده‌ها تضییقات دیگر از یک طرف و تبلیغات رادیوهای بیگانه و انتشار مطالب کذب و اغراق‌آمیز در خصوص مصارف عظیم جشن از سوی دیگر بر افکار و سنجش آن‌ها سنگینی می‌کند.