بازنشر
دوران 16 ساله سلطنت مطلقه رضاخان بر ایران، متضمن اقدامات ضد فرهنگی متعددی بود که عمدتا با تأکید بر ترک سنتهای قدیمی و رو آوردن به مظاهر تمدن غربی صورت گرفت. از میان تمام جریانات فرهنگی حکومت پهلوی اول، قضیه کشف حجاب بیشتر مورد توجه واقع شده است؛ چراکه تحلیلگران تاریخ معاصر ایران عموما بر آنند که کشف حجاب یکی از اساسیترن اقدامات رضا شاه برای غربی کردن فرهنگ و ظواهر کشور بوده است. با سقوط حکومت رضاشاه، جامعه آن روی خود را نشان داد و مقاومت فرهنگی بانوان به ثمر نشست. اول اردیبهشت 1321 وزارت کشور طی مکتوبی به نخستوزیر از شکست سیاست طرح کشف حجاب پرده برداشت و نوشت: «جناب آقای نخستوزیر! به طوری که گزارش دادهاند چندی است استعمال چادر سفید و اخیرا نیز چادر سیاه بین بعضی از بانوان معمول گردیده، در خیابانها و معابر با چادر در حال عبور دیده میشوند»
نخستین كسی كه شهرام با وی درباره این موضوع صحبت كرد، ناصر جوهری بود كه در مقطع شاخهبندیهای جدید سازمان در شاخه شهرام كار میكرد. جوهری با شهرام از دوران دبیرستان آشنا بود و در مجموعه سازمان، این دو تن نزدیكترین روابط را داشتند. استنادات عمده شهرام در ردّ مذهب، بیشتر حول ناهمگونی باورهای ماركسیستی در سازمان با مبانی مذهبی بود و از منابع اصلی سازمان هم بهره میگرفت. جوهری اولین كسی بود كه پس از شهرام ماركسیست شد و طبق قرارشان اعلام نكرد.
رضاخان در دوره پادشاهیاش بر کشور، زمینهای بسیاری را در سراسر ایران، به ویژه اراضی پر رونق مازندران را تصاحب کرد به طوری که در اواخر سلطنت حدود ۷۰۰۰ روستا به نام او ثبت شده بود. وی در زمان برکنار شدن از سلطنت در سال ۱۳۲۰، متمولترین و ثروتمندترین زمیندار ایران بوده و حدود ۲۰۰ میلیون دلار در حسابهای بانکیاش ذخیره پولی داشته است. با وجود اسناد و مدارک و اعتراف کارگزارانش نسبت به غصب این اموال، پسرش محمدرضا نیز حاضر به تسلیم بیتالمال نشد و راه پدر را ادامه داد.
؛ همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر بسته کتاب انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف معرفی میگردد. در دومین شماره این مجموعه به معرفی کتابهایی در زمینه انقلاب اسلامی در شیراز پرداخته شده است.